خدمات تلفن همراه
احکام شرعی - احکام طهارت/ - حیض/ - مسائل متفرقه حیض - تطابق با فتوای آیت الله العظمی سیستانی
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
تطابق با فتوای
آیت الله العظمی امام خمینی
آیت الله العظمی گلپایگانی
آیت الله العظمی خویی
آیت الله العظمی اراکی
آیت الله العظمی سیستانی
آیت الله العظمی مکارم
آیت الله العظمی فاضل
آیت الله العظمی صافی
آیت الله العظمی بهجت
500 - مبتدئه و مضطربه و ناسیه و زنی که عادت عددیه دارد، اگر خونی ببینند که نشانه های حیض داشته باشد یا یقین کنند که سه روز طول می کشد، باید عبادت را ترک کنند. و چنانچه بعد بفهمند حیض نبوده ، باید عبادتهایی را که بجانیاورده اند، قضا نمایند. ( پايان مسأله در رساله آيةالله سيستاني .) ولی اگر یقین نکنند که تا سه روز طول می کشد ونشانه های حیض را هم نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب باید تا سه روز کارهای استحاضه را بجا آورند و کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نمایند. و چنانچه پیش از سه روز پاک نشدند، باید آن را حیض قرار دهند.
501 - زنی که در حیض عادت دارد، چه در وقت حیض عادت داشته باشد چه در عددحیض ، یا هم در وقت و هم در عدد آن ، اگر دو ماه پشت سر هم بر خلاف عادت خودخونی ببیند که وقت آن یا شماره روزهای آن یا هم وقت و هم شماره روزهای آن یکی باشد، عادتش بر می گردد به آنچه در این دو ماه دیده است . مثلا اگر از روز اول ماه تا هفتم خون می دیده و پاک می شده چنانچه دو ماه از دهم تا هفدهم ماه ، خون ببیند و پاک شود، از دهم تا هفدهم عادت او می شود.
502 - مقصود از یک ماه ، از ابتدای خون دیدن است تا سی روز، نه از روز اول ماه تا آخر ماه .
503 - زنی که معمولا ماهی یک مرتبه خون می بیند، اگر در یک ماه دو مرتبه خون ببیند و آن خون نشانه های حیض را داشته باشد، چنانچه روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز کمتر نباشد، باید هر دو را حیض قرار دهد.
504 - اگر سه روز یا بیشتر خونی ببیند که نشانه حیض را دارد، بعد ده روز یابیشتر خونی ببیند که نشانه استحاضه را دارد و دوباره سه روز خونی به نشانه های حیض ببیند، باید خون اول و خون آخر را که نشانه های حیض داشته ، حیض قرار دهد.
505 - اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداند که در باطن خون نیست ، باید برای عبادتهای خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روزدوباره خون می بیند. ولی اگر یقین داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند، ( احتياطا غسل كند و عبادتهاي خود را بجا آورد و آنچه بر حائض حرام است ترك نمايد.) نباید غسل کند و نمی تواند نماز بخواند، و باید به احکام حائض رفتار نماید.
506 - اگر زن پیش از ده روز پاک شود، و احتمال دهد که در باطن خون هست ، باید قدری پنبه داخل فرج نماید ( و مقداري صبر نمايد (البته بيش از مقدار مختصري كه در ميان زنهامتعارف است كه در اثناي حيض پاك مي شوند) و بعد بيرون آورد، پس اگر پاك بودغسل كند و عبادتهاي خود را بجا آورد، و اگر پاك نبود اگر چه آب زرد رنگي آلوده باشد چنانچه در حيض عادت ندارد يا عادت او ده روز است يا هنوز روزهاي عادتش تمام نشده ، بايد صبر كند كه اگر پيش از ده روز پاك شد، غسل كند و اگر سر ده روزپاك شد يا خون او از ده روز گذشت ، سر ده روز غسل نمايد و اگر عادتش كمتراز ده روز است ، در صورتي كه بداند پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز پاك مي شود،نبايد غسل كند. و اگر احتمال دهد كه خون او از ده روز مي گذرد، احتياط مستحب آن است كه يك روز عبادت را ترك كند، و مي تواند تا ده روز ترك عبادت را ادامه دهد. و اين حكم مختص زني است كه قبل از عادت ، مستمرة الدم نبوده ، و الا بعد ازگذشتن عادت ، جايز نيست عبادت را ترك كند.) و کمی صبر کند و بیرون آورد. پس اگر پاک بود، غسل کند و عبادتهای خود را بجا آورد. و اگر پاک نبود، اگر چه به آب زرد رنگی هم آلوده باشد، چنانچه در حیض عادت ندارد یا عادت او ده روز است ،باید صبر کند که اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل کند، و اگر سر ده روز پاک شد،یا خون او از ده گذشت ، سر ده روز غسل نماید. و اگر عادتش کمتر از ده روز است ،در صورتی که بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود، نباید غسل کند. و اگر احتمال دهد خون او از ده روز می گذرد، احتیاط واجب آن است که تایک روز عبادت را ترک کند و بعد از آن می تواند تا ده روز عبادت را ترک کند.ولی بهتر است تا ده روز کارهایی را که بر حائض حرام است ترک کند و کارهای مستحاضه را انجام دهد. پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز از خون پاک شد تمامش حیض است ، و اگر از ده روز گذشت ، باید عادت خود را حیض و بقیه رااستحاضه قرار دهد و عبادتهایی را که بعد از روزهای عادت بجا نیاورده قضا نماید.
507 - اگر چند روز را حیض قرار دهد و عبادت نکند، بعد بفهمد حیض نبوده است ،باید نماز و روزه ای را که در آن روزها بجا نیاورده قضا نماید. و اگر چند روز رابه گمان این که حیض نیست عبادت کند، بعد بفهمد حیض بوده ، چنانچه آن روزها راروزه گرفته ، باید قضا نماید.
مراثی (نوحه) توسط حاج مهدی اکبری بمناسبت محرم الحرام درباره حضرت ابوالفضل ع از سایت تبیان با عنوان ز جا خیز ای علمدار رشیدم
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج محسن فرهمند آزاد درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان زیارت حضرت زهرا س
سخنرانی توسط حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا بمناسبت محرم الحرام درباره امام حسین علیه السلام از سایت راسخون با عنوان علم و عقل در نهضت سید الشهدا علیه السلام -محرم 1394 - جلسه ششم
مناجات توسط حاج سعید حدادیان از سایت عقیق با عنوان مناجات با خدا
اذان توسط استاد کریم منصوری از سایت تبیان با عنوان گلبانک اذان
تلاوت توسط استاد سید متولی عبد العال درباره 14 - ابراهیم از سایت الکعبه با عنوان إبراهیم والقدر من لبنان 1954
مدایح (به شادی ) توسط حاج عبدالرضا هلالی بمناسبت جمادی الاول درباره حضرت زینب س از سایت شهید آوینی با عنوان اگه بدم،اگه بی حیام، اگه نمونده راهی برام
ترتیل توسط شیخ طارق عبدالغنی دعوب درباره 114 - ناس از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره ناس - حفص از عاصم
ندبه انتظار توسط حاج سید مهدی میرداماد بمناسبت شعبان المعظم درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت شهید آوینی با عنوان دلی دارم پر از غصه پر از غم
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی درباره 2 - بقره از سایت راسخون با عنوان سوره ی بقره آیات 24 تا 25 -1
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره الحاقه
کلیپ سخنان توسط استاد رائفی پور درباره جامعه از سایت فاراقلیط با عنوان از کشتی نوح تا کشتی حسین علیه السلام – قسمت دوم
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 172,354,175