خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام روزه/ - چیزهایی که روزه را باطل میکند/ - باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح - تطابق با فتوای آیت الله العظمی مکارم

1619 - اگر جنب عمدا تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداتیمم ننماید، ( در روزه ماه رمضان و قضاي آن ، بنابر احتياط واجب روزه اش باطل است .و در روزهاي ديگر موجب بطلان نمي شود.) روزه اش باطل است .

1620 - ( اگر در روزه غير ماه رمضان و قضاي آن از روزه هاي واجبي كه مثل ماه رمضان وقت آن معين است ، عمدا تا اذان صبح غسل نكند، اظهر اين است كه روزه اش صحيح است .) اگر در روزه واجبی که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معین است ، تااذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید، روزه اش صحیح است .

1621 - ( كسي كه در شب ماه رمضان وقت براي غسل و تيمم ندارد، اگر خود را جنب كند، روزه اش اشكال دارد و احتياطا قضا و كفاره به جا آورد، همچنين اگر براي غسل وقت ندارد و فقط براي تيمم وقت دارد.) کسی که جنب است و می خواهد روزه واجبی بگیرد که مثل روزه رمضان وقت آن معین است ، چنانچه عمدا غسل نکند تا وقت تنگ شود، می تواند با تیمم روزه بگیرد و صحیح است .

1622 - اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید، باید روزه آن روز را قضا نماید، و اگر بعد از چند روز یادش بیاید، بایدروزه هر چند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید. مثلا اگر نمی داند سه روزجنب بوده یا چهار روز، باید روزه سه روز را قضا کند. ( و قضاي روز چهارم احتياط مستحب است .)

1623 - کسی که در شب ماه رمضان برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت ندارد،اگر خود را جنب کند ( روزه اش اشكال دارد و احتياطا قضا و كفاره به جا آورد، همچنين اگربراي غسل وقت ندارد و فقط براي تيمم وقت دارد.) روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود، ولی اگر برای تیمم وقت دارد، چنانچه خود را جنب کند، با تیمم روزه او صحیح است ، ولی گناهکار است .

1624 - اگر گمان کند که به اندازه غسل وقت دارد و خود را جنب کند و بعدبفهمد وقت تنگ بوده ، چنانچه تیمم کند روزه اش صحیح است .

1625 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند که اگر بخوابد تا صبح بیدارنمی شود، نباید بخوابد، و چنانچه بخوابد و تا صبح بیدار نشود، روزه اش ( اشكال دارد و بنابر احتياط واجب بايد قضا و كفاره به جا آورد.)باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود.

1626 - هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود، اگر احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد بیدار می شود برای غسل ، می تواند بخوابد.

1627 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد ازبیدار شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند، روزه اش صحیح است .

1628 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدارشدن باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است .

1629 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه نخواهد بعد از بیدار شدن غسل کند، یا تردید داشته باشد که غسل کند یا نه ، در صورتی که بخوابد و بیدار نشود، ( روزه اش اشكال دارد.)روزه اش باطل است .

1630 - اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و بداند یا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود ( چنانچه بخوابد و بيدار نشود احتياطا روزه آن روز را قضا كند، همچنين است اگر براي دفعه سوم بخوابد و بيدار نشود، ولي در هيچ يك از اينها كفاره براو واجب نمي شود.) و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان صبح بیدارنشود، باید روزه آن روز را قضا کند، و همچنین است اگر از خواب دوم بیدار شود وبرای مرتبه سوم بخوابد، و کفاره بر او واجب نمی شود.

1631 - خوابی را که در آن محتلم شده نباید خواب اول حساب کرد، بلکه اگراز آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد، خواب اول حساب می شود.

1632 - اگر روزه دار در روز محتلم شود، واجب نیست فورا غسل کند. ( ولي بهتر است فورا غسل كند.)

1633 - هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده ، اگرچه بداند پیش از اذان محتلم شده ، روزه او صحیح است .

1634 - کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد، روزه او باطل است . ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

1635 - کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد، اگرچه بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان محتلم شده است ، چنانچه وقت روزه تنگ است ، مثلا پنچ روز روزه رمضان دارد، و پنج روز هم به رمضان مانده است ، ( همان روز را روزه بگيرد و روزه اش صحيح است . و اگر وقت قضاي روزه تنگ نيست ، بنا بر احتياط واجب روز ديگري را روزه بگيرد.) بعد از رمضان عوض آن را به جا آورد، و اگر وقت قضای روزه تنگ نیست ،باید روز دیگر روزه بگیرد، و در هر صورت این روز را لازم نیست روزه بگیرد.

1636 - اگر در روزه واجبی غیر روزه رمضان و قضای آن ، تا اذان صبح جنب بماند، روزه اش صحیح است ، چه وقت آن معین باشد و چه نباشد. ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

1637 - اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمدا غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است تیمم نکند، ( بنا بر احتياط واجب روزه اش باطل است .) روزه اش باطل است .

1638 - اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس ( در ماه رمضان پاك شود و براي غسل وقت ندارد، تيمم كند و روزه اش صحيح است .) پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزه ماه رمضان یا قضای آن را بگیرد، باید تیمم نماید و روزه اش صحیح است ، و اگر بخواهد روزه مستحب یا روزه واجب مثل روزه کفاره و روزه نذری بگیرد، اگرچه بدون تیمم هم روزه اش صحیح است ، ولی احتیاطمستحب آن است که تیمم کند.

1639 - اگر زن نزدیک اذان صبح ( در ماه رمضان ...) از حیض یا نفاس پاک شود و برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد، یا بعد از اذان بفهمد که پیش از اذان پاک شده ، روزه او صحیح است ، ( پايان مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي .) ولی اگر در وسعت وقت قضای رمضان را گرفته باشد،صحیح بودن آن اشکال دارد.

1640 - اگر زن بعد از اذان صبح از خون حیض یا نفاس پاک شود، یا در بین روزخون حیض یا نفاس ببیند، اگر چه نزدیک مغرب باشد، روزه او باطل است .

1641 - اگر زن غسل حیض یا نفاس را فراموش کند و بعد از یک روز یا چند روزیادش بیاید، روزه هایی که گرفته صحیح است . ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

1642 - اگر زن پیش از اذان صبح ( از حيض و نفاس پاك شود و در غسل كردن كوتاهي كند، بنا بر احتياطواجب روزه اش باطل است ، ولي چنانچه كوتاهي نكند، مثلا منتظر باشد كه حمام بازشود يا آب حمام گرم شود و تا اذان صبح غسل نكند، در صورتي كه تيمم كرده باشدروزه او صحيح است .) در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود ودر غسل کردن کوتاهی کند و تا اذان غسل نکند و در تنگی وقت تیمم هم نکند، روزه اش باطل است . ولی چنانچه کوتاهی نکند، مثلا منتظر باشد که حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند، در صورتی که تیمم کند روزه او صحیح است .

1643 - اگر زنی که در حال استحاضه است ، غسلهای خود را به تفصیلی که دراحکام استحاضه (در مسأله 417 به بعد) گفته شد به جا آورد، روزه او صحیح است .

1644 - کسی که مس میت کرده ، یعنی جایی از بدن خود را به بدن میت رسانده ،می تواند بدون غسل مس میت روزه بگیرد. و اگر در حال روزه هم میت را مس نماید،روزه او باطل نمی شود. ( ولي براي نماز بايد غسل كند.)

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 172,354,175