خدمات تلفن همراه
دسته بندی موضوعی احکام شرعی - قصد
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-قصد ابطال روزه
عدم بطلان روزه واجب معین با قصد ابطال آن
1570 - اگر در روزه واجب معینی مثل روزه رمضان از نیت روزه گرفتن برگردد، روزه اش باطل است ، ولی چنانچه نیت کند که چیزی را که روزه را باطل می کندبجا آورد در صورتی که آن را انجام ندهد، روزه اش باطل نمی شود.
صحت روزه واجب غیر معین و مستحبی با شک یا قصد ابطال
1571 - در روزه مستحب و روزه واجبی که وقت آن معین نیست مثل روزه کفاره ، اگرقصد کند کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، یا مردد شود که به جا آورد یا نه ،چنانچه به جا نیاورد و پیش از ظهر دوباره نیت روزه کند، روزه او صحیح است .
2-قصد اقامت
تمام بودن نماز اگر پیش از رسیدن به فرسخی بخواهد ده روز در محلی توقف کند
1292 - اگر پیش از آنکه به هشت فرسخ برسد مردد شود که بقیه راه را برودیا نه ، و در موقعی که مردد است مقداری راه برود و بعد تصمیم بگیرد که بقیه راه را برود چنانچه باقیمانده سفر او هشت فرسخ باشد یا چهار فرسخ باشد ولی بخواهد برود و برگردد باید نماز را شکسته بخواند ، ولی اگر راهی که پیش ازمردد شدن و راهی که بعد از آن می رود روی هم هشت فرسخ باشد بنابر احتیاطنماز را هم شکسته و هم تمام بخواند اگر چه جمع واجب نیست و نماز شکسته است .
تمام بودن نماز اگر توقف ده روز یا عبور از وطن منصرف شود
1294 - کسی که می خواهد پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطنش بگذرد یا ده روز در محلی بماند و نیز کسی که مردد است که از وطنش بگذرد یا ده روز در محلی بماند اگر از ماندن ده روز یا گذشتن از وطن منصرف شود، باز هم باید نماز را تمام بخواند ولی اگر باقیمانده راه هشت فرسخ باشد یا چهار فرسخ باشد و بخواهد برود وبرگردد باید نماز را شکسته بخواند.
وظیفه مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند وقتی دیوار آنجا را ببیند و اذانش را بشنود
1319 - مسافری که به وطنش برمی گردد، وقتی دیوار وطن خود را ببیند و صدای اذان آن را بشنود باید نماز را تمام بخواند ولی مسافری که می خواهد ده روز درمحلی بماند وقتی دیوار آن جا را ببیند و صدای اذانش را بشنود. بنابر احتیاطواجب باید نماز را تأخیر بیندازد تا به منزل برسد، یا نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند.
تمام بودن نماز مسافر در محلی که قصد دارد ده روز پی در پی بماند
1335 - مسافری که قصد دارد ده روز پشت سرهم در محلی بماند، یا می داند که بدون اختیار ده روز در محلی می ماند، در آن محل باید نماز را تمام بخواند.
تمام بودن نماز مسافر در محلی که می داند بدون اختیار ده روز خواهد ماند
1335 - مسافری که قصد دارد ده روز پشت سرهم در محلی بماند، یا می داند که بدون اختیار ده روز در محلی می ماند، در آن محل باید نماز را تمام بخواند.
تمام بودن نماز مسافر در جائیکه ده روز می ماند هر چند قصد ماندن شب اول یا شب یازدهم را نداشته باشد
1336 - مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند لازم نیست قصد ماندن شب اول یا شب یازدهم را داشته باشد و همین که قصد کند از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم بماند باید نماز را تمام بخواند، و همچنین اگر مثلا قصدش این باشد که از ظهر روز اول تا ظهر روز یازدهم بماند، باید نماز را تمام بخواند.
تمام بودن نماز مسافری که قصد دارد از ظهر روز اول تا ظهر روز یازدهم بماند
1336 - مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند لازم نیست قصد ماندن شب اول یا شب یازدهم را داشته باشد و همین که قصد کند از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم بماند باید نماز را تمام بخواند، و همچنین اگر مثلا قصدش این باشد که از ظهر روز اول تا ظهر روز یازدهم بماند، باید نماز را تمام بخواند.
شکسته بودن نماز اگر مسافر نخواهد تمام ده روز را در یک جا بماند
1337 - مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند در صورتی باید نماز را تمام بخواند که تمام ده روز را در یک جا بماند، پس اگر بخواهد مثلا ده روز در نجف و کوفه یا در تهران و شمیران بماند باید نماز را شکسته بخواند.
وظیفه مسافری که قصد ده روز کرده و از اول قصد کرده که به اطرف هم برود
1338 - مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند اگر از اول قصد داشته باشدکه در بین ده روز به اطراف آن جا برود چنانچه جایی که می خواهد برود خطه سور بلداقامت یا از بساتین و مزارع و باغات اطراف آن باشد به مقداری که رفتن به آن جامنافی با صدق و اقامت در بلد نباشد باید در تمام ده روز نماز را تمام بخواندولی چنانچه بخواهد تا کمتر از چهار فرسخ برود چنانچه در نیت او باشد که دربین ده روز فقط یک مرتبه برود و بیش از دو ساعت رفتن و برگشتن را طول ندهد، درهمه ده روز باید نمازش را تمام بخواند.
انعقاد قصد اقامت ده روزه هر چند احتمال ضعیفی بدهد که مانع پیش آید
1340 - کسی که تصمیم دارد، ده روز درمحلی بماند، اگر چه احتمال بدهد که برای ماندن او مانعی برسد در صورتی که مردم به احتمال او اعتنایی نکنند باید نمازرا تمام بخواند.
تمام بودن نماز مسافر اگر قصد کند تا آخر ماه در جایی بماند و بداند تا آخر ماه ده روز یا بیشتر مانده است
1341 - اگر مسافر بداند که مثلا ده روز یا بیشتر به آخر ماه مانده و قصد کند که تا آخر ماه در جایی بماند باید نماز را تمام بخواند ولی اگر نداند تا آخر ماه چقدر مانده و قصد کند که تا آخر ماه بماند، باید نماز را شکسته بخواند اگرچه از موقعی که قصد کرده تا آخر ماه ده روز یا بیشتر باشد.
شکسته بودن نماز مسافر اگر قصد کند تا آخر ماه در محلی بماند و نداند تا ا[ر ماه ده روز است یا نه
1341 - اگر مسافر بداند که مثلا ده روز یا بیشتر به آخر ماه مانده و قصد کند که تا آخر ماه در جایی بماند باید نماز را تمام بخواند ولی اگر نداند تا آخر ماه چقدر مانده و قصد کند که تا آخر ماه بماند، باید نماز را شکسته بخواند اگرچه از موقعی که قصد کرده تا آخر ماه ده روز یا بیشتر باشد.
لزوم اتمام نماز به صورت چهار رکعتی اگر در وسط نماز قصد اقامت نماید
1345 - اگر مسافر به نیت این که نماز را شکسته بخواند مشغول نماز شود و در بین نماز تصمیم بگیرد که ده روز یا بیشتر بماند باید نماز را چهار رکعتی تمام نماید.
لازم نبودن تجدید قصد اقامت اگر بیش از ده روز در محلی بماند
1347 - مسافری که قصد کرده ده روز در محلی بماند اگر بیشتر از ده روز در آن جابماند تا وقتی مسافرت نکرده باید نمازش را تمام بخواند و لازم نیست دوباره قصدماندن ده روز کند.
صحت روزه مستحبی و نماز جمعه و نافله ظهر و عصر و عشا در محلی که قصد اقامت ده روز نموده است
1348 - مسافری که قصد کرده ده روز در محلی بماند باید روزه واجب را بگیرد ومی تواند روزه مستحبی را هم به جا آورد و نماز جمعه و نافله ظهر و عصر و عشارا هم بخواند.
وجوب روزه بر مسافری که قصد کرده ده روز در محلی بماند
1348 - مسافری که قصد کرده ده روز در محلی بماند باید روزه واجب را بگیرد ومی تواند روزه مستحبی را هم به جا آورد و نماز جمعه و نافله ظهر و عصر و عشارا هم بخواند.
لزوم تمام خواندن نماز اگر قصد اقامت کرده و بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی بخواهد به جائی که کمتر از 4 فرسخ است برود و ...
1349 - مسافری که قصد کرده ده روز در جایی بماند اگر بعد از خواندن یک نمازچهار رکعتی بخواهد به جایی که کمتر از چهار فرسخ است برود و برگردد به محل اقامه خود، باید نماز را تمام بخواند.
وظیفه مسافری که بعد از قصد اقامت و خواندن یک نماز چهار رکعتی بخواهد به جائی که کمتر از 8 فرسخ است برود و ده روز بماند
1350 - مسافری که قصد کرده ده روز در جایی بماند اگر بعد از خواندن یک نمازچهار رکعتی بخواهد به جای دیگری که کمتر از هشت فرسخ است برود و ده روز در آن جا بماند باید در رفتن و در جایی که قصد ماندن ده روز کرده ، نمازهای خود را تمام بخواند ولی اگر در جایی که می خواهد برود هشت فرسخ یا بیشتر باشد باید موقع رفتن نمازهای خود را شکسته بخواند و چنانچه در آن جا قصد ماندن ده روز کرد، نمازش راتمام بخواند.
وظیفه مسافری که قصد اقامت نموده و بعد از یک نماز چهار رکعتی بخواهد به جائی که کمتر از 4 فرسخ است برود و ده روز بماند
1351 - مسافری که قصد کرده ده روز در محلی بماند اگر بعد از خواندن یک نمازچهار رکعتی بخواهد به جایی که کمتر از چهار فرسخ است برود، چنانچه مردد باشد که به محل اولش برگردد یا نه ، یا به کلی از برگشتن به آن جا غافل باشد، یا بخواهدبرگردد، ولی مردد باشد که ده روز در آن جا بماند یا نه ، یا آن که از ده روزماندن در آن جا و مسافرت از آن جا غافل باشد، باید از وقتی که می رود تابرمی گردد و بعد از برگشتن نمازهای خود را تمام بخواند.
تمام بودن نماز در روز سی و یکم اگر چند بار قصد اقامت کمتر از ده روز کرده باشد
1354 - مسافری که می خواهد نه روز یا کمتر در محلی بماند اگر بعد از آن که نه روز یا کمتر در آن جا ماند بخواهد دوباره نه روز دیگر یا کمتر بماند همین طور تاسی روز، روز سی و یکم باید نماز را تمام بخواند.
3-قصد در معامله
اشکال در معامله اگر خریدار قصد پرداخت پول را نداشته باشد
2065 - اگر خریدار قصدش این باشد که پول جنس را ندهد معامله اشکال دارد.
حرمت فروش شی حلال به قصد استفاده حرام
2068 - اگر چیزی را که می شود استفاده حلال از آن ببرند به قصد این بفروشدکه آن را در حرام مصرف کنند، مثلا انگور را به این قصد بفروشد که از آن شراب تهیه نمایند، معامله آن حرام و باطل است .
4-قصد سفر
تمام بودن نماز کسی که نمی داند سفرش چند فرسخ است مثل آنکه به دنبال گمشده ای باشد
1281 - کسی که نمی داند سفرش چند فرسخ است مثلا برای پیدا کردن گمشده ای مسافرت می کند و نمی داند که چه مقدار باید برود تا آن را پیدا کند باید نماز را تمام بخواند ولی در برگشتن چنانچه تا وطنش یا جایی که می خواهد ده روز در آن جا بماندهشت فرسخ یا بیشتر باشد باید نماز را شکسته بخواند و نیز اگر در بین رفتن قصدکند که چهار فرسخ برود و برگردد چنانچه رفتن و برگشتن هشت فرسخ شود باید نمازرا شکسته بخواند.
تمام بودن نماز اگر حرکت کند تا اگر همسفری یافت مسافرت کند
1282 - مسافر در صورتی باید نماز را شکسته بخواند که تصمیم داشته باشد هشت فرسخ برود پس کسی که از شهر بیرون می رود و مثلا قصدش این است که اگر رفیق پیداکند سفر هشت فرسخی برود چنانچه اطمینان دارد که رفیق پیدا می کند باید نماز راشکسته بخواند و اگر اطمینان ندارد باید تمام بخواند.
تمام بودن نماز اگر پیش از رسیدن به فرسخ از قصد خود برگردد
1286 - کسی که در سفر به اختیار دیگری است اگر شک دارد که پیش از رسیدن به چهار فرسخ از او جدا می شود یا نه باید نماز را شکسته بخواند و نیزاگر شک او از این جهت است که احتمال می دهد مانعی برای سفر او پیش آید چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا نباشد باید نمازش را شکسته بخواند.
مراثی (نوحه) توسط حاج حسین سیب سرخی بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت راسخون با عنوان حاج حسین سیب سرخی - ایام فاطمیه اول 95 - ساری - این همه مست و عاشق بی تاب (واحد جدید)
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج سید رضا نریمانی درباره مناجات شعبانیه از سایت عقیق با عنوان فرازهایی از مناجات شعبانیه
سخنرانی توسط مرحوم کافی درباره حضرت رسول صلی الله علیه و اله از سایت راسخون با عنوان کودکی حضرت محمد صلوات الله علیه و آله
تلاوت توسط استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد درباره 20 - طه از سایت الکعبه با عنوان طه9 1
مناجات توسط حاج مهدی سلحشور درباره راز و نیاز با خدا از سایت تبیان با عنوان درگاه امید
اذان توسط استاد امیر هوشنگ محمدیون از سایت تبیان با عنوان گلبانگ اذان
مدایح (به شادی ) توسط حاج مهدی سلحشور بمناسبت جمادی الثانی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان ستاره بارونه آسمونا (سال 86-جدید)
ندبه انتظار توسط کربلایی جواد مقدم بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت شهید آوینی با عنوان از همون روزی که دنیا اومدم تا رسیدنت دلم شور میزنه
ترتیل توسط شیخ سعد الغامدی درباره 94 - شرح از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره شرح - حفص از عاصم
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی مظاهری درباره دین از سایت راسخون با عنوان اگر مورد صلح مستحقاً للغیر درآمد می فرمایند آیا صلح باطل است
کتاب صوتی توسط امام خمینی (ره) از سایت راسخون با عنوان کتاب صوتی چهل حدیث امام خمینی ره - حدیث شماره 01
کلیپ سخنان توسط حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درباره دین از سایت راسخون با عنوان مجهز شوید به اسلحه های جنگ نامنظم
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 170,822,630