خدمات تلفن همراه
دسته بندی موضوعی احکام شرعی - اعاده
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-اعاده تيمم
لزوم اعاده تیمم اگر در تنگنای وقت تیمم کرده باشد و بعد از نماز آب موجود از دستش برود
681 - کسی که به واسطه تنگی وقت تیمم کرده ، چنانچه بعد از نماز آبی که داشته از دستش برود، اگر چه تیمم خود را نشکسته باشد، در صورتی که وظیفه اش تیمم باشد، باید دوباره تیمم نماید.
عدم لزوم اعاده تیمم اگر در تنگنای وقت تیمم کرده باشد و در وسط نماز آب موجو از دستش برود
682 - کسی که آب دارد اگر به واسطه تنگی وقت با تیمم مشغول نماز شود و در بین نماز آبی که داشته از دستش برود، برای نمازهای بعد می تواند با همان تیمم نماز بخواند.
2-اعاده نماز
اعاده نداشتن نمازهائی که مریض در زمان بیماری مطابق وظیفه اش بجا آورده است
315 - کسی که نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند، بعد از آن که مرض او خوب شد، لازم نیست نمازهایی را که در وقت مرض مطابق وظیفه اش خوانده قضا نماید. ولی اگر در بین وقت نماز مرض او خوب شود، باید نمازی را که در آن وقت خوانده دوباره بخواند.
اعاده نداشتن نمازهائی که با وضو جبیره ای بجا آورده شده است
344 - نمازهایی را که انسان با وضوی جبیره ای خوانده ، صحیح است و بعداز آن که عذرش برطرف شد، برای نمازهای بعد هم نباید وضو بگیرد، ولی اگربرای آنکه نمی دانسته تکلیفش جبیره است یا تیمم هر دو را انجام داده باشد، باید برای نمازهای بعد وضو بگیرد.
لزوم تجدید وظایف مستحاضه در صورت اعاده نماز
402 - زن مستحاضه ، برای هر نمازی چه واجب باشد و چه مستحب ، باید وضوبگیرد. و نیز اگر بخواهد نمازی را که خوانده احتیاطا دوباره بخواند، یا بخواهدنمازی را که تنها خوانده است دوباره با جماعت بخواند، باید تمام کارهایی را که برای استحاضه گفته شد انجام دهد. ولی برای خواندن نماز احتیاط و سجده فراموش شده و تشهد فراموش شده و سجده سهو، اگر آنها را بعد از نماز فورا بجا آورد، لازم نیست کارهای استحاضه را انجام دهد.
لزوم تجدید غسل و وضو و اعاده نماز اگر بعد از غسل و وضو خون استحاضه خارج شود
415 - اگر خون استحاضه زن جریان داشته باشد و قطع نشود، چنانچه برای او ضررنداشته باشد، باید پیش از غسل و بعد از آن به وسیله پنبه از بیرون آمدن خون جلوگیری کند. ولی اگر همیشه جریان ندارد، فقط باید بعد از وضو و غسل از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید. و چنانچه کوتاهی کند و خون بیرون آید، باید دوباره کسل کند و وضو هم بگیرد و اگر نماز هم خوانده ، باید دوباره بخواند.
لزوم تجدید وضو و غسل و اعاده نماز اگر بعد از نماز بفهمد که در اثنا نماز بکلی پاک شده است
422 - اگر دربین نماز، خون بند بیاید و مستحاضه نداند که در باطن هم قطع شده یانه ، چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده ، باید وضو و غسل و نماز رادوباره بجا آورد.
صحت نماز اگر تیمم کند و بعد از نماز بفهمد که آب برایش ضرر نداشته است
669 - اگر از استعمال آب بر جان خود بترسد یا بترسد که به واسطه استعمال آن ،مرض یا عیبی در او پیدا شود یا مرضش طول بکشد یا شدت کند یا به سختی معالجه شود، باید تیمم نماید. ولی اگر آب گرم برای او ضرر ندارد، باید با آب گرم وضوبگیرد یا غسل کند.
مواردی که مستحب است انسان نمازهائی را که با تیمم خوانده دوباره بخواند
727 - در چند مورد مستحب است نمازهایی را که انسان با تیمم خوانده ، دوباره بخواند: اول : آنکه از استعمال آب ترس داشته و عمدا خود را جنب کرده وبا تیمم نماز خوانده است . دوم : آنکه می دانسته یا گمان داشته که آب پیدا نمی کندو عمدا خود را جنب کرده و با تیمم نماز خوانده است . سوم : آنکه تا آخر وقت عمدادر جستجوی آب نرود و با تیمم نماز بخواند و بعد بفهمد که اگر جستجو می کرد، آب پیدا می شد. چهارم : آنکه عمدا نماز را تاخیر انداخته و در آخر وقت با تیمم نمازخوانده است . پنجم : آنکه می دانسته یا گمان داشته که آب پیدا نمی شود و آبی را که داشته ریخته است .
استحباب اعاده نماز اگر بعد از نماز بفهمد بدن یا لباسش نجس بوده است
802 - اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده ، نماز او صحیح است . ولی احتیاط مستحب آن است که اگر وقت دارد دوباره آن نماز را بخواند.
لزوم اعاده نمازی که در اجزا مرداری که خون جهنده نداشته است، خوانده باشد
821 - لباس نمازگزار باید از اجزای حیوان مرده ای که خون جهنده دارد، یعنی حیوانی که اگر رگش را ببرند، خون از آن جستن می کند، نباشد. بلکه اگر ازحیوان مرده ای که مانند ماهی ، خون جهنده ندارد لباس تهیه کند، احتیاطواجب آن است که با آن نماز نخواند.
لزوم اعاده نماز اگر در حال حرکت بدن به قصد ذکری که در نماز دستور داده اند ذکر بگوید
966 - اگر در حال حرکت بدن ذکر بگوید، مثلا موقع رفتن به رکوع یا رفتن به سجده تکبیر بگوید، چنانچه آن را به قصد ذکری که در نماز دستور داده اند بگوید، باید احتیاطا نماز را دوباره بخواند. و اگر به این قصد نگوید بلکه بخواهدذکری گفته باشد، نماز صحیح است .
استحباب قضا یا اعاده نماز اگر بعد از نماز متوجه شود کلمه ای را غلط می خوانده است
1001 - اگر انسان کلمه ای را صحیح بداند و در نماز همانطور بخواند و بعدبفهمد غلط خوانده لازم نیست دوباره نماز را بخواند و یا اگر وقت گذشته قضانماید.
لزوم اعاده نماز اگر نداند که در بین نماز خوابش برده است یا بعد از آن
1127 - کسی که بی اختیار خوابش برده اگر نداند که در بین نماز خوابش برده یابعد از آن بنابر احتیاط واجب باید نمازش را دوباره بخواند ولی اگرتمام شدن نماز را بداند و شک کند که خواب در بین نماز بوده یا بعد نمازش صحیح است .
لزوم اعاده نماز هر چند برای ادب دستها را روی هم بگذارد
1130 - هرگاه برای ادب دستها را روی هم بگذارد اگرچه مثل آنها نباشدبنابر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند، ولی اگر از روی فراموشی یاناچاری یا برای کار دیگر مثل خاراندن دست و مانند آن ، دستها را روی هم بگذارد،اشکال ندارد.
استحباب اعاده نماز اگر وظیفه اش شکستن نماز باشد و این کار را نکند
1163 - کسی که باید نماز را بشکند اگر نماز را تمام کند معصیت کرده ولی نماز او صحیح است اگر چه احتیاط مستحب آن است که دوباره بخواند.
لزوم عمل به دستور هر دو شک و اعاده نماز اگر بعد از نماز نسبت به عروض دو شک ، شک نماید
1210 - اگر بعد از نماز شک کند که در نماز مثلا بین دو و چهار شک کرده یا بین سه و چهار، احتیاط واجب آن است که به دستور هر دو عمل کند و نماز را هم دوباره بخواند.
لزوم تکمیل کسری نماز و اعاده آن اگر بعد از نماز احتیاط بفهمد کسری نماز کمتر از نماز احتیاط بوده است
1220 - اگر بعد از خواندن نماز احتیاط بفهمد کسری نماز کمتر از نماز احتیاطبوده ، مثلا در شک بین دو و چهار، دو رکعت نماز احتیاط بخواند، بعد بفهمد نماز راسه رکعت خوانده ، باید کسری نماز را به نماز متصل نموده و نماز را هم دوباره بخواند.
لزوم رها کردن نماز احتیاط و تکمیل و اعاده نماز اگر در بین آن بفهمد که کسری نماز بیشتر یا کمتر از آن بوده است
1225 - اگر در بین نماز احتیاط بفهمد کسری نمازش بیشتر یا کمتر از نمازاحتیاط بوده ، چنانچه نتواند نماز احتیاط را مطابق کسری نمازش تمام کند بایدآن را رها کند وکسری نماز را بجا آورد و بنابر احتیاط واجب نماز را دوباره بخواند مثلا در شک بین سه و چهار اگر موقعی که دو رکعت نماز احتیاط نشسته رامی خواند یادش بیاید که نماز را دو رکعت خوانده ، چون نمی تواند دو رکعت نشسته را به جای دو رکعت ایستاده حساب کند به احتیاط واجب باید نماز احتیاطنشسته را رها کند و دو رکعت کسری نمازش را بخواند و نماز را هم دوباره بجاآورد.
لازم نبودن نماز احتیاط اگر بعد از بهم خوردن صورت نماز شک کند که نماز احتیاط را خوانده یا نه
1226 - اگر شک کند نماز احتیاطی را که به او واجب بوده بجا آورده یا نه چنانچه وقت نماز گذشته به شک خود اعتنا نکند و اگر وقت دارد در صورتی که مشغول کار دیگری نشده و از جای نماز برنخاسته و کاری هم مثل روگرداندن ازقبله که نماز را باطل می کند انجام نداده باید نماز احتیاط را بخواند و اگر مشغول کار دیگری شده یا کاری که نماز را باطل می کند بجا آورده یا بین نماز و شک اوزیاد طول کشیده احتیاط استحبابی آن است که نماز احتیاط را بجا آورد و نمازرا هم دوباره بخواند اگر چه می تواند بنا بر انجام نماز احتیاط گذارد و بر همان اکتفا نماید.
لزوم اعاده نماز احتیاط و اصل نماز اگر نماز احتیاط باطل شود
1227 - اگر در نماز احتیاط رکنی را زیاد کند یا مثلا به جای یک رکعت دورکعت بخواند نماز احتیاط باطل می شود و بنابر احتیاط واجب باید دوباره نمازاحتیاط، واصل نماز را بخواند.
لزوم قضا یا اعاده نماز اگر متوجه شود رو به قبله نخوانده است
1271 - اگر بفهمد نماز را پیش از وقت خوانده ، یا پشت به قبله یا به طرف راست یا به طرف چپ قبله بجا آورده ، باید دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.
لزوم قضا یا اعاده نماز اگر متوجه شود نماز را پیش از وقت خوانده است
1271 - اگر بفهمد نماز را پیش از وقت خوانده ، یا پشت به قبله یا به طرف راست یا به طرف چپ قبله بجا آورده ، باید دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.
لزوم اعاده یا قضا نماز بطور چهار رکعتی اگر متوجه شود سفرش فرسخ نبوده است
1276 - کسی که یقین دارد سفر او هشت فرسخ است اگر نماز را شکسته بخواند و بعدبفهمد که هشت فرسخ نبوده باید آن را چهار رکعتی بجا آورد و اگر وقت گذشته قضا نماید.
لزوم تکرار نماز به صورت شکسته اگر در بین راه بفهمد که مسیر فرسخ بوده است
1277 - کسی که یقین دارد سفرش هشت فرسخ نیست یا شک دارد که هشت فرسخ هست یا نه ، چنانچه در بین راه بفهمد که سفر او هشت فرسخ بوده اگر چه کمی از راه باقی باشد باید نماز را شکسته بخواند، و اگر بعد از تمام خواندن نمازفهمید سفرش هشت فرسخ بوده بنابر اقوی باید نماز را دوباره شکسته اعاده نماید و در صورتی که وقت گذشته باشد باید بنابر احتیاط واجب نماز رادوباره قضا نماید.
رجحان اعاده نماز در صورتی که در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند و در سجده به امام برسد
1442 - اگر در رکعت سوم یا چهارم امام اقتدا کند، باید حمد و سوره را بخواند و اگر برای سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده خود را به امام برساند، ولی اگر در سجده به امام برسد بهتر است که احتیاطانماز را دوباره بخواند.
3-اعاده وضو
لزوم تجدید غسل و وضو و اعاده نماز اگر بعد از غسل و وضو خون استحاضه خارج شود
415 - اگر خون استحاضه زن جریان داشته باشد و قطع نشود، چنانچه برای او ضررنداشته باشد، باید پیش از غسل و بعد از آن به وسیله پنبه از بیرون آمدن خون جلوگیری کند. ولی اگر همیشه جریان ندارد، فقط باید بعد از وضو و غسل از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید. و چنانچه کوتاهی کند و خون بیرون آید، باید دوباره کسل کند و وضو هم بگیرد و اگر نماز هم خوانده ، باید دوباره بخواند.
مراثی (نوحه) توسط حاج حسین سیب سرخی بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت راسخون با عنوان حاج حسین سیب سرخی - ایام فاطمیه اول 95 - ساری - این همه مست و عاشق بی تاب (واحد جدید)
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج سید رضا نریمانی درباره مناجات شعبانیه از سایت عقیق با عنوان فرازهایی از مناجات شعبانیه
سخنرانی توسط مرحوم کافی درباره حضرت رسول صلی الله علیه و اله از سایت راسخون با عنوان کودکی حضرت محمد صلوات الله علیه و آله
تلاوت توسط استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد درباره 20 - طه از سایت الکعبه با عنوان طه9 1
مناجات توسط حاج مهدی سلحشور درباره راز و نیاز با خدا از سایت تبیان با عنوان درگاه امید
اذان توسط استاد امیر هوشنگ محمدیون از سایت تبیان با عنوان گلبانگ اذان
مدایح (به شادی ) توسط حاج مهدی سلحشور بمناسبت جمادی الثانی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان ستاره بارونه آسمونا (سال 86-جدید)
ندبه انتظار توسط کربلایی جواد مقدم بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت شهید آوینی با عنوان از همون روزی که دنیا اومدم تا رسیدنت دلم شور میزنه
ترتیل توسط شیخ سعد الغامدی درباره 94 - شرح از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره شرح - حفص از عاصم
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی مظاهری درباره دین از سایت راسخون با عنوان اگر مورد صلح مستحقاً للغیر درآمد می فرمایند آیا صلح باطل است
کتاب صوتی توسط امام خمینی (ره) از سایت راسخون با عنوان کتاب صوتی چهل حدیث امام خمینی ره - حدیث شماره 01
کلیپ سخنان توسط حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درباره دین از سایت راسخون با عنوان مجهز شوید به اسلحه های جنگ نامنظم
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 170,818,405