خدمات تلفن همراه
دسته بندی موضوعی احکام شرعی - خون
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-اخلاط خونى
نجاست آن قسمت از اخلاط گلو یا بینی که خون در آن دیده می شود و پاک بودن باقی
132 - اخلاطی که از بینی یا گلو می آید اگر خون داشته باشد جایی که خون داردنجس و بقیه آن پاک است ، پس اگر به بیرون دهان یا بینی برسد مقداری را که انسان یقین دارد جای نجس اخلاط به آن رسیده نجس است ، و محلی را که شک دارد جای نجس به آن رسیده یا نه پاک می باشد.
2-انتقال خون
پاک بودن خون حیوانی که خون جهنده ندارد اگرچه خون نجس مکیده باشد
205 - اگر خون بدن انسان یا خون حیوانی که خون جهنده دارد، یعنی حیوانی که وقتی رگ آن را ببرند، خون از آن جستن می کند، به بدن حیوانی که خون جهنده ندارد، برود و خون آن حیوان حساب شود پاک می گردد، و این را انتقال گویند. پس خونی که زالو از انسان می مکد، چون خون زالو به آن گفته نمی شود و می گویندخون انسان است ، نجس می باشد.
حکم خون پشه ای که در حال مکیدن خون انسان کشته می شود
206 - اگر کسی پشه ای را که به بدنش نشسته بکشد و نداند خونی که از پشه بیرون آمده از او مکیده یا از خود پشه می باشد، پاک است . و همچنین است اگربداند از او مکیده ولی جزو بدن پشه حساب شود. اما اگر فاصله بین مکیدن خون وکشتن پشه به قدری کم باشد که بگویند خون انسان است ، یا معلوم نباشد که می گویند خون پشه است یا خون انسان ، نجس می باشد.
جواز انتقال خون از بدن انسانی به بدن انسان دیگر و گرفتن ثمن آن
2886 - جایز است خون بدن انسانی را به بدن دیگری منتقل کنند و وزن آن را بامقیاسهایی که دارند تعیین کنند، و ثمن آن را بگیرند. و با جهالت به وزن ، جایزاست به طور مصالحه انتقال دهند. و احوط آن است که پول را در مقابل اجازه نقل بگیرند، و این احتیاط چنانچه گذشت حتی الامکان ترک نشود.
3-حيوان با خون جهنده
نجاست حیواناتی که خون جهنده دارند به مردن
2589 - فیل و خرس و بوزینه و موش و حیواناتی که مانند مار و سوسمار درداخل زمین زندگی می کنند، اگر خون جهنده داشته باشند و به خودی خود بمیرند، نجسند، و همچنین اگر سر آنها را ببرند، پاک نمی شوند، مگر راسو و سوسمار که پاک شدن آن با تذکیه خالی از وجه نیست .
4-خون استحاضه
بطلان نماز در خون حیض یا نفاس یا استحاضه هر چند بسیار کم باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
5-خون انسان
حکم خون پشه ای که در حال مکیدن خون انسان کشته می شود
206 - اگر کسی پشه ای را که به بدنش نشسته بکشد و نداند خونی که از پشه بیرون آمده از او مکیده یا از خود پشه می باشد، پاک است . و همچنین است اگربداند از او مکیده ولی جزو بدن پشه حساب شود. اما اگر فاصله بین مکیدن خون وکشتن پشه به قدری کم باشد که بگویند خون انسان است ، یا معلوم نباشد که می گویند خون پشه است یا خون انسان ، نجس می باشد.
6-خون بكارت
طرز تشخیص خون حیض از خون بکارت
448 - اگر خونی ببیند که نداند خون حیض است یا بکارت ، باید خود را وارسی کند، یعنی مقداری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کند بعد بیرون آورد، پس اگراطراف آن آلوده باشد، خون بکارت است . و اگر به همه آن رسیده ، حیض می باشد.
7-خون بواسير
جواز نماز خواندن با خون بواسیر
852 - اگر از توی دهان و بینی و مانند اینهاست خونی به بدن یا لباس برسد احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند ولی با خون بواسیرمیشود نماز خواند اگر چه دانه هایش در داخل باشد.
8-خون پاک
پاک بودن خون حیوانی که خون جهنده ندارد اگرچه خون نجس مکیده باشد
205 - اگر خون بدن انسان یا خون حیوانی که خون جهنده دارد، یعنی حیوانی که وقتی رگ آن را ببرند، خون از آن جستن می کند، به بدن حیوانی که خون جهنده ندارد، برود و خون آن حیوان حساب شود پاک می گردد، و این را انتقال گویند. پس خونی که زالو از انسان می مکد، چون خون زالو به آن گفته نمی شود و می گویندخون انسان است ، نجس می باشد.
9-خون پشه
پاک بودن خون حیوانی که خون جهنده ندارد اگرچه خون نجس مکیده باشد
205 - اگر خون بدن انسان یا خون حیوانی که خون جهنده دارد، یعنی حیوانی که وقتی رگ آن را ببرند، خون از آن جستن می کند، به بدن حیوانی که خون جهنده ندارد، برود و خون آن حیوان حساب شود پاک می گردد، و این را انتقال گویند. پس خونی که زالو از انسان می مکد، چون خون زالو به آن گفته نمی شود و می گویندخون انسان است ، نجس می باشد.
حکم خون پشه ای که در حال مکیدن خون انسان کشته می شود
206 - اگر کسی پشه ای را که به بدنش نشسته بکشد و نداند خونی که از پشه بیرون آمده از او مکیده یا از خود پشه می باشد، پاک است . و همچنین است اگربداند از او مکیده ولی جزو بدن پشه حساب شود. اما اگر فاصله بین مکیدن خون وکشتن پشه به قدری کم باشد که بگویند خون انسان است ، یا معلوم نباشد که می گویند خون پشه است یا خون انسان ، نجس می باشد.
10-خون حيض
حیض نبودن خون قبل از نه سالگی و پس از یائسگی
436 - خونی که دختر پیش از تمام شدن نه سال و زن بعد از یائسه شدن می بیند،حیض نیست .
امکان حیض شدن زن حامله و زنی که بچه شیر می دهد
437 - زن حامله و زنی که بچه شیر می دهد، ممکن است حیض ببیند.
وظیفه دختری که نمی داند نه سالش تمام شده یا نه و خون می بیند
438 - دختری که نمی داند نه سالش تمام شده یا نه ، اگر خونی ببیند که نشانه های حیض را نداشته باشد، حیض نیست . و اگر نشانه های حیض را داشته باشد و اطمینان به حیض بودنش پیدا کند، حیض است و معلوم می شود نه سال او تمام شده است .
حیض بودن خون در صورتی که شک داشته باشد که یائسه شده است یا نه
439 - زنی که شک دارد یائسه شده یا نه ، اگر خونی ببیند و نداند حیض است یا نه ، باید بنا بگذارد که یائسه نشده است .
کافی بودن جریان خون به مدت سه روز و دو شب وسط برای حیض به حساب آمدن
443 - لازم نیست شب اول و شب چهارم را خون ببیند، ولی باید در شب دوم و سوم خون قطع نشود. پس اگر از اذان صبح روز اول تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بیاید، یا در وسطهای روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع شود ودر شب دوم و سوم هم هیچ خون قطع نشود، حیض است .
حیض بودن پاکی وسط اگر پس از سه روز خون دیدن پاک شود و مجددا خون ببیند و مجموع از ده روز بیشتر نشود
444 - اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود، چنانچه دوباره خون ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده ، روی هم از ده روز بیشترنشود، روزهایی هم که در وسط پاک ، بوده حیض است .
وظیفه کسی که بیش از سه روز و کمتر از ده روز خون می بیند و نمی داند خون حیض است یا زخم
446 - اگر خونی ببیند که از سه روز بیشتر و از ده روز کمتر باشد ونداند خون حیض است یا زخم ، اگر قبلا حیض بوده حیض ، و اگر پاک بوده پاک قرار دهد. و چنانچه نمی داند پاک بوده یا حیض ، همه چیزهایی را که بر حائض حرام است ترک کند و همه عبادتهایی که زن غیر حائض انجام می دهد بجا آورد.
طرز تشخیص خون حیض از خون بکارت
448 - اگر خونی ببیند که نداند خون حیض است یا بکارت ، باید خود را وارسی کند، یعنی مقداری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کند بعد بیرون آورد، پس اگراطراف آن آلوده باشد، خون بکارت است . و اگر به همه آن رسیده ، حیض می باشد.
حیض نبودن خونی که قبل از سه روز قطع شود اگر چه در ایام عادت باشد
449 - اگر کمتر از سه روز خون ببیند و پاک شود و بعد از سه روز خون ببیندخون دوم حیض است ، و خون اول اگر چه در روزهای عادتش باشد حیض نیست .
بطلان نماز در خون حیض یا نفاس یا استحاضه هر چند بسیار کم باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
11-خون خوک
جواز نماز در خون سگ و خوک و کافر اگر چه کمتر از یک اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
12-خون در تخم مرغ
طهارت و حرمت خونی که در تخم مرغ می باشد
98 - خونی که در تخم مرغ می باشد نجس نیست ، ولی به احتیاط واجب بایداز خوردن آن اجتناب کند. و اگر خون را با زرده تخم مرغ به هم بزنند که از بین برود، خوردن زرده هم مانعی ندارد.
13-خون در ظرف غذا
نجس شدن تمام غذا و ظرف آن در صورت افتادن ذره ای خون در حال جوشیدن غذا
103 - اگر موقع جوشیدن غذا ذره ای خون در آن بیفتد، تمام غذا و ظرف آن نجس می شود، و جوشیدن و حرارت و آتش پاک کننده نیست .
14-خون در نماز
صحت نماز اگر مجموع لکه های پراکنده خون کمتر از مقدار اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
یک خون به حساب آمدن دو طرف خونی لباس بی آستر
856 - خونی که به لباس بی آستر بریزد و به پشت آن برسد، یک خون حساب می شود. ولی اگر پشت آن ، جدا خونی شود، بنابر احتیاط واجب باید هر کدام را جداحساب نمود. پس اگر خونی که در پشت و روی لباس است ، روی هم کمتر ازدرهم باشد نماز با آن صحیح ، و اگر بیشتر باشد، نماز با آن نماز باطل است .
جدا به حساب آمدن خون آستر اگر آستر لباس هم به خون آلوده شود
857 - اگر خون روی لباسی که آستر دارد بریزد و به آستر آن برسد، و یا به آستر بریزد و روی لباس خونی شود، باید هر کدام را جدا حساب نمود. پس اگرخون روی لباس و آستر کمتر از درهم باشد، نماز با آن صحیح ، و اگر بیشتر باشد،نماز با آن باطل است .
ممنوعیت نماز با خون کمتر از درهم اگر رطوبتی به آن خون برسد
858 - اگر خون بدن یا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتی به آن برسد، درصورتی که خون و رطوبتی که به آن رسیده ، به اندازه درهم یا بیشتر شود و اطراف را آلوده کند، نماز با آن باطل است . بلکه اگر رطوبت و خون به اندازه درهم نشودو اطراف را هم آلوده نکند، نمازخواندن با آن اشکال دارد. ولی اگر رطوبت مخلوط به خون شود و از بین برود، نماز صحیح است .
ممنوعیت نماز با بدن یا لباسی که خونی نیست ولی بر اثر تماس با خون نجس شده است هر چند مقدار نجس کمتر از درهم باشد
859 - اگر بدن یا لباس خونی نشود ولی به واسطه رسیدن به خون نجس شود، اگرچه مقداری که نجس شده کمتر از درهم باشد، نمی شود با آن ، نماز خواند.
ممنوعیت نماز در خون کمتر از درهم اگر نجاست دیگر روی خون بریزد
860 - اگر خونی که در بدن یا لباس است ، کمتر از درهم باشد و نجاست دیگری به آن برسد، مثلا یک قطره بول روی آن بریزد، نماز خواندن با آن جایز نیست .
15-خون درميان شير
نجاست خونی که گاهی در وقت دوشیدن شیر دیده می شود
99 - خونی که گاهی موقع دوشیدن شیر دیده می شود، نجس است و شیر را نجس می کند.
16-خون زالو
پاک بودن خون حیوانی که خون جهنده ندارد اگرچه خون نجس مکیده باشد
205 - اگر خون بدن انسان یا خون حیوانی که خون جهنده دارد، یعنی حیوانی که وقتی رگ آن را ببرند، خون از آن جستن می کند، به بدن حیوانی که خون جهنده ندارد، برود و خون آن حیوان حساب شود پاک می گردد، و این را انتقال گویند. پس خونی که زالو از انسان می مکد، چون خون زالو به آن گفته نمی شود و می گویندخون انسان است ، نجس می باشد.
17-خون زخم
پاک بودن زردابه زخمی که در حال بهبودی است
104 - زردآبه ای که در حال بهبودی زخم در اطراف آن پیدا می شود، اگر معلوم نباشدکه با خون مخلوط است ، پاک می باشد.
لزوم شستن بدن و لباس از خون زخم و جراحت پس از بهبودی آن
854 - اگر چند زخم در بدن باشد و به طوری نزدیک هم باشند که یک زخم حساب شود، تا وقتی همه خوب نشده اند، نماز خواندن با خون آنها اشکال ندارد. ولی اگر به قدری از هم دور باشند که هر کدام یک زخم حساب شود، هر کدام که خوب شد، بایدبرای نماز بدن و لباس را از خون آن ، آب بکشد.
18-خون زير پوست
پاک بودن خون مرده زیر پوست اگر به آن خون گفته شود
101 - خونی که به واسطه کوبیده شدن زیر ناخن یا زیر پوست می میرد، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است . و اگر به آن خون بگویند، در صورتی که ناخن یا پوست سوراخ شود، اگر مشقت ندارد، باید برای وضو و غسل خون رابیرون آورند. و اگر مشقت دارد، باید اطراف آن را به طوری که نجاست زیاد نشودبشویند، و پارچه یا چیزی مثل پارچه ، بر آن بگذارند و روی پارچه دست تربکشند.
19-خون سگ
جواز نماز در خون سگ و خوک و کافر اگر چه کمتر از اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
20-خون قبل از ولادت
نفاس نبودن خونی که پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچه دیده می شود
509 - خونی که زن پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچه می بیند، نفاس نیست .
21-خون كافر
جواز نماز در خون سگ و خوک و کافر اگر چه کمتر از اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
22-خون لاى دندان
نجاست خونی که از لای دندانها بیرون می آید مگر آنکه در آب دهان حل شود
100 - خونی که از لای دندانها می آید، اگر به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین برود پاک است ، و فرو بردن آب دهان در این صورت اشکال ندارد.
23-خون مردار
جواز نماز در خون مردار یا حیوان حرام گوشت اگر چه کمتر از اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
24-خون نفاس
تعریف خون نفاس به خون ولادت که حداکثر مدت آن ده روز است
508 - از وقتی که اولین جزو بچه از شکم مادر بیرون می آید، هر خونی که زن می بیند، اگر پیش از ده روز یا سر ده روز قطع شود، خون نفاس است ، و زن رادر حال نفاس ، نفساء می گویند.
نفاس نبودن خونیکه پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچه دیده می شود
509 - خونی که زن پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچه می بیند، نفاس نیست .
نفاس بودن خون هر چند بچه ناقص بوده و یا به صورت علقه خارج شود
510 - لازم نیست که خلقت بچه تمام باشد، بلکه اگر خون بسته ای هم ازرحم زن خارج شود و خود زن بداند، یا چهارنفر قابله بگویند که اگر در رحم می ماندانسان می شد، خونی که تا ده روز ببیند، خون نفاس است .
امکان قطع شدن خون نفاس بعد از یک آن
511 - ممکن است خون نفاس یک آن بیشتر نیاید، ولی بیشتر از ده روز نمی شود.
نفاس نبودن خون اگر شک کند که چیزی سقط شده یا نه
512 - هرگاه شک کند که چیزی سقط شده یا نه ، یا چیزی که سقط شده اگر می ماندانسان می شد یا نه ، لازم نیست وارسی کند. و خونی که از او خارج می شود شرعا خون نفاس نیست .
وظیفه زنیکه بیش از ده روز خون نفاس ببیند
517 - اگر خون نفاس زن از ده روز بگذرد، چنانچه در حیض عادت دارد، به اندازه روزهای عادت او نفاس و بقیه استحاضه است . و اگر عادت ندارد، تا ده روزنفاس و بقیه استحاضه می باشد. و احتیاط مستحب آن است کسی که عادت دارد، ازروز بعد از عادت و کسی که عادت ندارد، بعد از روز دهم تا روز هیجدهم زایمان کارهای استحاضه را بجا آورد و کارهایی را که بر نفساء حرام است ، ترک کند.
وظیفه زنیکه عادتش کمتر از ده روز است و بعد از زایمان بیشتر از روزهای عادتش خون ببیند
518 - زنی که عادت حیضش کمتر از ده روز است ، اگر بیشتر از روزهای عادتش خون نفاس ببیند، باید به اندازه روزهای عادت خود نفاس قرار دهد، و بعداز آن تا روز دهم می تواند عبادت را ترک نماید یا کارهای مستحاضه را انجام دهد.ولی ترک عبادت ، یک روز یا دو روز خیلی خوب است . پس اگر از ده روزبگذرد، به روزهای عادتش حیض است و بقیه استحاضه است ، و اگر عبادت را ترک کرده باید قضا کند.
بطلان نماز در خون حیض یا نفاس یا استحاضه هر چند بسیار کم باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
25-خونريزى در اثناء وضو
لزوم وضو ارتماسی اگر در صورت یا دستها بریدگی باشد که خونش بند نیاید
279 - اگر در صورت یا دستها بریدگی یا زخمی است که خون آن بند نمی آید و آب برای آن ضرر ندارد، باید در آب کر یا جاری فرو برد و قدری فشار دهد که خون بند بیاید بعد به دستوری که گفته شد وضوی ارتماسی بگیرد.
26-فروش خون
حلیت انتفاع بردن به خون در غیر خوردن
2885 - انتفاع بردن به خون در غیر خوردن ، و فروختن آن برای انتفاع حلال ،جایز است . پس آنچه اکنون متعارف است که خون را می فروشند برای استفاده مریضهاو مجروحین مانع ندارد. و بهتر آن است که مصالحه کنند، یا آنکه پول را در مقابل حق اختصاص یا در ازای اجازه خون گرفتن بگیرند، که خالی از اشکال و احوط است .بلکه این احتیاط حتی الامکان ترک نشود. لیکن اگر گرفتن خون ، برای صاحب آن ضررداشته باشد، اشکال دارد، خصوصا اگر ضرر فاحش و زیاد باشد.
جواز انتقال خون از بدن انسانی به بدن انسان دیگر و گرفتن ثمن آن
2886 - جایز است خون بدن انسانی را به بدن دیگری منتقل کنند و وزن آن را بامقیاسهایی که دارند تعیین کنند، و ثمن آن را بگیرند. و با جهالت به وزن ، جایزاست به طور مصالحه انتقال دهند. و احوط آن است که پول را در مقابل اجازه نقل بگیرند، و این احتیاط چنانچه گذشت حتی الامکان ترک نشود.
27-نجاست خون
نجاست بول، غائط، منی مردار خون
83 - نجاسات یازده چیز است : اول : بول . دوم : غائط. سوم منی . چهارم : مردار.پنجم : خون . ششم و هفتم : سگ و خوک . هشتم : کافر. نهم : شراب . دهم : فقاع . یازدهم عرق شتر نجاست خوار.
نجاست خون انسان و هر حیوانی که خون جهنده دارد
96 - خون انسان و هر حیوانی که خون جهنده دارد، یعنی حیوانی که اگر رگ آن راببرند خون از آن جستن می کند، نجس است . پس خون حیوانی که مانند ماهی و پشه خون جهنده ندارد، پاک می باشد.
پاک بودن خونی که در بدن حیوان حلال گوشت بعد از ذبح آن باقی می ماند
97 - اگر حیوان حلال گوشت را به دستوری که در شرع معین شده بکشند و خون آن به مقدار معمول بیرون آید، خونی که در بدنش می ماند، پاک است . ولی اگر به علت نفس کشیدن یا به واسطه اینکه سر حیوان در جای بلندی بوده خون به بدن حیوان برگردد، آن خون نجس است .
نجاست خونی که گاهی در وقت دوشیدن شیر دیده می شود
99 - خونی که گاهی موقع دوشیدن شیر دیده می شود، نجس است و شیر را نجس می کند.
نجاست خونی که از لای دندانها بیرون می آید مگر آنکه در آب دهان حل شود
100 - خونی که از لای دندانها می آید، اگر به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین برود پاک است ، و فرو بردن آب دهان در این صورت اشکال ندارد.
پاک بودن خون مرده زیر پوست اگر به آن خون گفته نشود
101 - خونی که به واسطه کوبیده شدن زیر ناخن یا زیر پوست می میرد، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است . و اگر به آن خون بگویند، در صورتی که ناخن یا پوست سوراخ شود، اگر مشقت ندارد، باید برای وضو و غسل خون رابیرون آورند. و اگر مشقت دارد، باید اطراف آن را به طوری که نجاست زیاد نشودبشویند، و پارچه یا چیزی مثل پارچه ، بر آن بگذارند و روی پارچه دست تربکشند.
پاک بودن چیزی که معلوم نیست خون است یا چیز دیگر
102 - اگر انسان نداند که خون زیر پوست مرده یا گوشت به واسطه کوبیده شدن به آن حالت درآمده ، پاک است .
نجس شدن تمام غذا و ظرف آن در صورت افتادن ذره ای خون در حال جوشیدن غذا
103 - اگر موقع جوشیدن غذا ذره ای خون در آن بیفتد، تمام غذا و ظرف آن نجس می شود، و جوشیدن و حرارت و آتش پاک کننده نیست .
مراثی (نوحه) توسط حاج حسن خلج بمناسبت محرم الحرام درباره حضرت علی اکبر ع از سایت راسخون با عنوان شب هشتم محرم 95 : روضه حضرت علی اکبر علیه السلام
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج سعید حدادیان درباره دعای مجیر از سایت عقیق با عنوان دعای مجیر
سخنرانی توسط مرحوم کافی درباره دین از سایت راسخون با عنوان عابد و شیطان-لیلی و مجنون1
تلاوت توسط استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد درباره 69 - حاقه از سایت الکعبه با عنوان الحاقة (2)
مناجات توسط حاج میثم مطیعی بمناسبت رمضان المبارک از سایت راسخون با عنوان حاج میثم مطیعی - سال 1395 - شب ششم ماه مبارک رمضان - شرمندهام « یا غافرَ الذَّنب » (مناجات با خدا)
اذان توسط استاد کامل یوسف البهتیمی از سایت تبیان با عنوان گلبانگ اذان
مدایح (به شادی ) توسط حاج حسن خلج بمناسبت رجب المرجب درباره حضرت علی اصغر ع از سایت تبیان با عنوان شمیم کوثر
ندبه انتظار توسط حاج سید مهدی میرداماد بمناسبت محرم الحرام درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت راسخون با عنوان حاج سید مهدی میرداماد - شب دوم محرم 96 - شبهای بی قراری چشمم سحر نشد (مناجات)
ترتیل توسط سید رمضان درباره 100 - عادیات از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره عادیات - حفص از عاصم
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی مظاهری درباره دین از سایت راسخون با عنوان ضمان در مرض موت
کتاب صوتی توسط امام خمینی (ره) از سایت راسخون با عنوان کتاب صوتی چهل حدیث امام خمینی ره - حدیث شماره 01
کلیپ سخنان توسط حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درباره دین از سایت راسخون با عنوان مجهز شوید به اسلحه های جنگ نامنظم
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 170,814,851